Każdy z nas posiada emocje, więc dlaczego nie mogłaby ich mieć nasza skóra? O ludziach można powiedzieć między innymi, że są wrażliwi, szorstcy, nieprzyjemni, uporczywi i to samo dotyczy także skóry. Jednym z tych kapryśnych rodzajów jest skóra atopowa, wrażliwa jak księżniczka na ziarnku grochu. Jednak posiadanie jej nie musi być uciążliwym problemem, można dojść z nią do porozumienia!


 

CO TO ZNACZY, ŻE SKÓRA JEST ATOPOWA

Ten rodzaj skóry jest przede wszystkim bardzo wrażliwy. I to na wszystko!

Czynniki atmosferyczne (wiatr, upał, mróz), kosmetyki, produkty różnorakiego pochodzenia. Cechuje się nadmierną utratą wody, co prowadzi do przesuszenia, a to z kolei do wielu nieprzyjemnych dolegliwości. Skłonność do atopii jest dziedziczna – jej źródło leży w układzie immunologicznym (odpornościowym), który reaguje na alergeny i czynniki nie wywołujące u zdrowego człowieka żadnych następstw.

Dodatkowo, atopicy, szczególnie w okresie jesienno – zimowym, narażeni są na wystąpienie Atopowego Zapalenia Skóry (AZS) – bardzo nieprzyjemnej dolegliwości.




 

ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY – OBJAWY I LECZENIE

 

Najczęstszymi sygnałami AZS są:

  • Zaczerwienienie skóry
  • Uporczywe swędzenie skóry
  • Pogrubienie naskórka, który jest przesuszony i łuszczy się

Te objawy można zaobserwować najszybciej w najdelikatniejszych obszarach ciała, czyli w zgięciach łokci, pod kolanami, na twarzy, szyi i dekolcie.

 

Leczenie AZS jest czasochłonne i odbywa się na dwa sposoby:

  • Drogą eliminacji – czyli wyeliminowanie z otoczenia i żywności czynników uczulających. Ta metoda jest stosowana w oparciu o dietę, której kwestia zostanie poruszona w dalszej części artykułu.
  • Objawowo – stosowanie maści przeciwhistaminowych lub kortykosteroidów, naświetlania UVA i UVB. Techniki te, mają na celu leczenie zmian chorobowych oraz łagodzenie objawów (maści dodatkowo natłuszczają skórę, aby poprawić jej kondycję).

 

PIELĘGNACJA SKÓRY ATOPOWEJ

Odpowiednia pielęgnacja skóry atopowej jest kluczem do zaprzyjaźnienia się z nią. Pomoże uniknąć nieprzyjemnych następstw posiadania tego rodzaju skóry oraz zmniejszyć częstotliwość występowania AZS. Wystarczy zmienić kilka codziennych nawyków.

 

Higiena:

  • Aby uniknąć przesuszenia skóry, zrezygnuj z kąpieli na rzecz letnich prysznicy
  • Używaj środków myjących zawierających w składzie emolienty, a mydła zamień na senedyty, mające kwaśny odczyn, lepiej tolerowany przez wrażliwą skórę
  • Po kąpieli natłuszczaj skórę balsamami nie zawierającymi w składzie alkoholu (wysusza skórę) bądź specjalnymi preparatami do skóry atopowej, przeznaczonymi do tego celu. Aby złagodzić uczucie ciągnięcia skóry, sztywności i suchości, możesz trzymać je w lodówce
  • Do prania używaj proszków i płynów przeznaczonych dla alergików. Samo pranie powinno odbywać się w co najmniej 60°C
  • Osuszaj skórę oklepując ciało, a nie pocierając je, by uniknąć podrażnień
  • Zmieniaj pościel raz w tygodniu
  • 2 razy dziennie wietrz mieszkanie przez minimum 15 minut. Ważne aby opuścić wtedy pomieszczenie (narażasz skórę na działanie wiatru)
  • Zadbaj o dobrą wentylację mieszkania
  • Pomyśl o zaopatrzeniu się w jonizator powietrza, pomagający oczyszczać je z kurzu
  • Unikaj basenów z chlorowaną wodą (chlor wysusza skórę). Kąpiele w jeziorze lub morzu powinny trwać do 20 minut, a przed i po nich natłuszczaj skórę

Odzież / bielizna:

  • Używaj tylko bawełnianych ręczników
  • Ubieraj się “na cebulkę” – dzięki temu unikniesz przegrzania, wychłodzenia skóry i ochronisz ją od wiatru
  • Pościel powinna być hipoalergiczna, ponieważ jest oddychająca
  • Kupuj tylko bawełniane ubrania i dodatkowo pierz je przed pierwszym noszeniem. Zrezygnuj z wełny oraz materiałów z jej domieszką

 

Sprzątanie:

  • Pozbądź się z mieszkania dywanów oraz wszelkich bibelotów zbierających kurz (sprzyja rozwojowi roztoczy). Dobrze jeśli zrezygnujesz także z firanek i zasłon lub zmieniaj je razem z pościelą
  • Sprzątaj “na mokro” – unikniesz wzbijania się kurzu w powietrze
  • Rzuć palenie

 

ATOPIA A KOSMETYKI I MAKIJAŻ

Wiadomo, że skóra atopowa jest wrażliwa i trzeba bardzo uważać, by jej nie podrażnić, a powszechnie wiadomo, jakie negatywne skutki wywołują kosmetyki nawet na zdrowej cerze, co może siać wątpliwości, co do tego, czy makijaż nie przysporzy więcej kłopotów niż korzyści.

Kosmetolodzy i dermatolodzy nie odradzają używania kosmetyków, jeśli tylko dobierzemy je właściwie do posiadanej cery. Jedyny produkt z jakiego trzeba zrezygnować to wodoodporny tusz do rzęs bo jego usunięcie wiąże się z pocieraniem skóry płatkiem kosmetycznym oraz użyciem płynu do demakijażu z alkoholem w składzie, a to prowadzi do podrażnień.




CO POWINNA ZAWIERAĆ KOSMETYCZKA ATOPIKA:
  • Delikatne kosmetyki hipoalergiczne o lekkiej konsystencji, najlepiej mineralne
  • Kosmetyki bezzapachowe, gdyż perfumowane zawierają alkohol
  • Latem kosmetyki z wysokim filtrem
  • Perfumy na bazie wody

 

Dodatkowo kilka porad kosmetycznych, bardzo ważnych dla atopików:

  • Unikaj cieni o krzykliwych barwach. Pozostań w palecie chłodnych beży i ciepłych brzoskwiniowych
  • Spróbuj kremu BB zamiast podkładu – może przydać się bardziej od podkładu bo wyrównuje koloryt cery (ten drugi maskuje) i nawilża (czego w drugim nie możemy być pewni)
  • Zielony korektor – specjalny do maskowania zaczerwienienia
  • Nakładaj cienkie warstwy kosmetyków, by pozwolić skórze oddychać
  • Unikaj konturowania i rozświetlania twarzy bo zamiast dobrego efekty możesz jedynie uwydatnić zmiany chorobowe na skórze twarzy
  • Na około 15 minut przed nałożeniem na twarz jakiegokolwiek kosmetyku, pamiętaj o nawilżeniu. Po skończeniu makijażu spryskaj twarz wodą termalną (dodatkowe nawilżenie)

 

CZY DIETA TEŻ JEST ISTOTNA PRZY SKÓRZE ATOPOWEJ?
-TAK!

Wcześniej został poruszony temat diety jako jeden ze sposobów leczenia AZS. Stosowana przy tej dolegliwości nazywana jest “dietą eliminacyjną”, gdyż polega na wyłączaniu produktów, które uczulają, przez co zerwany zostaje kontakt z alergenem, wywołującym niepożądane reakcje.

Ma dwa etapy:

  • Eliminację alergenu, a więc odczulanie organizmu
  • Stopniowe powracanie do żywności z alergenami. Wprowadza się je w bardzo małych ilościach, aby sprawdzić czy organizm wciąż źle na nie reaguje. Często bowiem po przerwaniu dostarczania alergenu, system immunologiczny „zapomina” o obronie przed nim, co sprawia, że zaczyna on tolerować go w małych ilościach lub w całości.

 

Głównymi alergenami są:

  • Mleko i jego przetwory
  • Jaja kurze i żywność zawierająca je
  • Soja
  • Orzechy (wszystkie!)
  • Cytrusy
  • Ryby i skorupiaki
  • Miód
  • Konserwanty i barwniki
  • Czekolada
  • Niektóre produkty mięsne (zawierające serwatkę z mleka np. Kiszka)

 

Produkty neutralne:

  • Jagnięcina
  • Ryż
  • Kukurydza
  • Gotowane / suszone owoce
  • Brokuły
  • Szparagi
  • Szpinak
  • Sałata
  • Ziemniaki
  • Sól
  • Ocet winny
  • Cukier

 

Zyskaj zdrowie i radość!

 

Wzbogać swoją dietę z olejem kokosowym i czerp jego cenne właściwości codziennie.


Miłego gotowania :)

Przepisy zostałe przesłane na podanego emaila.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This